Auktorisation

Det finns drygt 400 auktoriserade begravningsbyråer i Sverige. Tillsammans har vi en tydlig skyltning där du alltid återfinner auktorisationssymbolen. Gemensamt för dessa byråer är att alla är privatägda företag som ingår i en gemenskap. Detta för att alltid kunna hålla högsta kvalitet och professionalism utan att förlora det personliga engagemanget.

Samtliga medarbetare på SBF:s medlemsbyråer har genomgått adekvat yrkesutbildning för begravningsentreprenörer. I utbildningen ingår bl.a. begravningskunskap inklusive transporter och omhändertagande av avliden, lagar & förordningar, försäkringar, familjerätt, psykologi, etik, samt livsåskådning. Detta är ett lägsta krav för att få kalla sig auktoriserad begravningsbyrå.

För oss som ”auktoriserad begravningsbyrå” är det mycket viktigt att vi innehar den högsta kompetensen även ur ett konsumentperspektiv eftersom att branschen i sin helhet är helt oreglerad samt att orden ”auktoriserad begravningsbyrå” verkligen betyder att man innehar den högsta inom yrket förekommande typen av kompetens. Läs mer om vår auktorisation >>

Klicka här för att söka efter någon av våra auktoriserade kollegor i Sverige >> 
Här kan du söka på Namn eller Ort.

Varför välja auktoriserade?

Det är en fråga om trygghet att välja en auktoriserad begravningsbyrå. Byrån måste följa SBF:s stränga regler när det gäller prisinformation, tystnadsplikt, etik, arbetsmetoder och utbildning.

Kontroll av att byrån uppfyller kraven för auktorisation sker genom särskild prövning vart femte år.

En auktoriserad begravningsbyrå hjälper även till med efterforskningar och alla nödvändiga handlingar rörande utfallande försäkringar och depositioner.

Alla auktoriserade byråer omfattas av en ansvarsförsäkring som garanterar trygghet.

Bärare som byrån anlitar är automatiskt olycksfallsförsäkrade genom SBF.